Saturday, July 24, 2010

Fasa baru yang dah basi =)

Assalamualaikum...

Ogos 2009 bertemu Julai 2010...
Dulu di Egypt kini di Malaysia
Ketika itu menadah ilmu kini mencurah ilmu
Alhamdulillahi wasyukrulillah

Alhamdulillah 'ala kulli hal atas semua ni'mat yang Allah berikan. Teringat-ingat ardhil kinanah. Bumi gersang tempat ku memulakan kehidupan baru, my better half(berkahwin). Sarat dengan ujian dan tarbiyyah.Terkenang-kenang penghuninya, tulus ikhlas menuntut ilmu. Adik-adik dan sahabat-sahabat, sentiasa didoakan dalam tadahan doa.

Aku cuba untuk menulis sekadarnya, buat kenangan di hari tua, kononnya. Entah sempat tua @ tidak... =). Mengambil pengajaran dari gambar-gambar kami yang telah hilang tiba-tiba dari laptop...sungguh luka hati kami. Gambar-gambar kawin, gambar honeymoon,hehe, gambar Huzaifah & Usamah masa dolu2, sedih dan kejam sungguh. So, marilah kita sumbatkan memori kita bersama di dalam blog ini, in sya allah. Tak kisah ade readers atau tak. hehe

Kronologi sepanjang setahun ni, Ogos 2009-Julai 2010 :

November 2009
Kami pulang ke Malaysia. Sehari di Simpang Renggam. Esok balik Kota Tinggi berhari raya. Suasana terasa amat lain, ayah sudah dalam dakapan ilahi.

Januari 2010
Start kerja sebagai mu'allim di Maahad Tahfiz Al Quran Shah Alam. Fasa pencarian rumah. Seminggu yang duka. Anak-anak di rumah pakcik ku,ibu&we berulang dari Ampang ke Shah Alam. Bila down, teringat kalam suamiku " fasobrun jamil" =). Rumah sementara di Pangsapuri Komuter Raya.

Februari 2010
Pindah ke Subang Perdana.Alhamdulillah, join PAS Subang untuk kesinambungan tarbiyyah. Wajib bagi kami! Anak-anak masih dijaga kholah Aya, sepupuku merangkap babysitter.

Mac 2010

17 Mac 2010
Genap Usamah 2 tahun. Masa ni di rumah grandma&tokwe di Simpang Renggam. Nina, Kholah, ammu datang dari Kota Tinggi ke Simpang bawak kek yang comel celebrate besday Usamah. Usamah tak tau apa pun. Ibu+we doakan Usamah sentiasa dalam rahmat ilahi, berakhlak mulia,dan contohilah sikap mulia dan berani Usamah bin zaid sahabat Rasulullah, yang mana dia adalah panglima perang termuda yang paling dikasihi nabi.Niat ibu&we menamakan Usamah supaya Usamah mencontohi peribadi mulia Usamah bin Zaid.

30 Mac 2010 =)

Selamat Mengingati Hari Kelahiran, dear.
Kami hanya beli cake blueberry & laksa on this fine day. Mudahan-mudahan we terus thabat dalam dakwah ilallah.Success selalu dan ceria selalu.Dapat habiskan belajar hingga peringkat tertinggi, ameen.How much we love you no matter what you do or will do. Only Rabb knows. We'll proud, bersyukur that Allah has given seorang suami yang banyak membantu. Do take care and moga-moga Allah taala limpahkan rahmah dan mawaddahNya untuk kita sekeluarga. InsyaAllah you'll be blessed."

April 2010

Daftarkan anak-anak ke Al Hijrah. Huzaifah ke taski, Usamah ke nursery. Alhamdulillah tak risau dah kalau nak ke sekolah. Hmmm, tapi PASTI Little Mu'min juga menggamit hati ini, alangkah sedihnya tak dapat hantar anak-anak ke PASTI. Mudah-mudahan suatu hari nanti Allah bagi nusrahNya.

Mei 2010

Warga MTQSA exam. Tiada pengalaman mengajar, apalagi buat soalan. Nasib abu huzaifah rajin buat research. Alhamdulillah pengalaman amat berharga. Letih penat kita tolak tepi dulu,=)

19 Mei 2010
Genap 2 tahun ayah meninggalkan kami.Alfatihah. Semoga ayah tenang di dalam dakapan rabbnya.

Jun 2010

Bercuti ke Kedah dan Kelantan. Ke Kedah hantar Siti&Arsyad ke Insaniah. Paling best jumpa keluarga angkat kami, kakna sekeluarga&anak2!!! Alhamdulillah. Berjalan ke sekitar Kuala Kedah dan Air Hitam.

Ke Kelantan pula untuk bersama-sama dalam muktamar PAS. Kebetulan abu huzaifah perwakilan muktamar pemuda, so wajib pergi. Stay rumah tok mok. Ada gathering lepasan timur tengah, Jumpa ramaiii sangat sahabat-sahabat lama. Subhanallah.

Julai 2010

3 Julai 2010
Sukan sekolah Huzaifah. Pengalaman pertama ibu&we, rasa teruja sangat, sampai boleh turun air mata masa budak2 bernasyid masa perasmian. Huzaifah dah besarrr.Alhamdulillah. Allah bagi yang terbaik. Barokallah anakku, dapat no 1 dalam acara umpul bola masuk bakul. Tapi... PASTI Little Mu'min tetap jadi impian. Mudah-mudahan Allah bagi nusrahNya.

11 Julai 2010
Ke Kelantan sekali lagi atas urusan rasmi sekolah. oh, cerita paling best abad ini, jumpa sahabat2 lama ku semasa di DQ dulu.Amily, Masipah, kak Suriani, kak Zainab, juga tak lupa kak ti. Terima kasih pah tumpangkan rumah untuk sesi jumpa-jumpaan. Amat sedih & terharu, bayangkan dah dalam 3-4 tahun tak jumpa. Sahabat2 ku semuanya mengajar di Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah.

17 Julai 2010
Hari kelahiran putera sulungku. Dah teruna anakku, Huzaifah. Ibu&we tak ade celebrate apa2 pun. Tak nak ajar anak2 sangat celebrate2 ni, kalau ada,adalah. Kalau tak ada, tak adalah, so mudah-mudahan diorang tak selalu demand. Tapi we belikan hadiah sempena birthday dia, set parking car, dah lama aim tu,hehe. Ibu&we doakan mudah2an Huzaifah membesar dalam pantauan ilahi dan dipermudahkan kehidupanmu, sayang.Contohilah akhlak dan peribadi sahabat nabi Huzaifah Al Yamani.We love you,we praying very hard untuk Huzaifah dari kecik hingga besar. Baby pra matang ku kini sudah besar, Alhamdulillah, syukrulillah.

24 Julai 2010
Hari kelahiran nina Huzaifah@ibuku. Selamat mengenang hari kelahiran buat ibuku tercinta. Mudah2an Allah taala gandakan kesabaran, diberikan kegembiraan, diberkati kehidupan dalam rahmah dan mawaddahNya.Tadi ibu mesej mintak balik kota makan rambutan, sedih pulak, dah lama sangat tak balik kota. In sya Allah, abuhuzaifah dah janji aidilfitri nanti dirayakan di Kota. Alhamdulillah, syukran dear.

That's all. Mudah2an Allah taala sertakan nusrahNya untuk esok2 hari, ameen.

No comments:

Post a Comment