Tuesday, August 3, 2010

Palestine...tomorrow will be free!

Seminggu ini minda agak terkenangkan Palestin. Bumi barokah penuh mehnah. Isu ini tidak bermusim, akan tetapi lemahnya iman seorang yang bernama manusia, kadang-kadang kita leka mengusir realiti kehidupan mereka.

Bermula daripada terpilihnya Syafiq(adik saya)untuk ke Ghazzah, hati ini begitu teruja.Betul ke apa yang aku dengar?....macam tak percaya!! Alhamdulillah dia mengharumkan nama keluarga.Ibu bangga amat. Berbahagialah ayah di dunia sana atas pelaburannya yang menjadi, biiznillah. Anak yang soleh dan sedekah jariah yang berpanjangan. Ya, sebahagian besar duit tambang ke sana adalah duit yang ayah tinggalkan.

Kami bertungkus lumus mencari dana untuk mencukupkan perbelanjaan tambang Syafiq. Sahabat-sahabat semua saya mesejkan, mudah-mudahan setiap seorang dapat memberi sumbangan walaupun sedikit. Alfu syukrin sahabatku atas sumbangan yang diberikan, samada sumbangan duit ataupun doa. Sahabat MTS Tanah Merah, Normi, Angah Hanisah, Nuzira, terima kasih banyak-banyak, mudah-mudahan dimurahkan rezeki dan mendapat ganjaran selayaknya di sisi Allah.

Anak-anak muridku yang bersemangat, terima kasih banyak-banyak.Ustazah bangga dengan semangat kamu. Terkejut sekali tengok jumlah yang terkumpul, melebihi yang dijangkakan. Bergenang air mata melihat kutipan yang di luar jangkaan.Sujud syukurku padaMu ya Allah...

Sahabat...
Sesekali bawalah jiwa kita ke sana, seakan-akan meniti lorong-lorong kusam bumi Palestin. Pastikan terlihat oleh kita, anak kecil menangis kelaparan, ibu ayahnya tiada, terbunuh di depan mata. Malamnya yang panjang, sejuk tiada perlindungan. Di sana sini bangunan roboh, besi-besi berceracak menyakitkan mata. Makanan pula ...takkan pernah cukup. Sesekali terdengan letupan bom dan dengungan mesingan menyakitkan telinga. Jika kita di situasi itu kita takkan sanggup meninggalkan sedikit harta untuk disimpan. Kita redha harta kita di beri sepenuhnya kepada mereka, mereka lebih layak mengecapi nikmat itu.

Tetapi...apa yang terjadi kita masih kita yang dulu, sombong,kedekut,selesa bersama dunia mewah kita. Seronok bergelak ketawa berhuha dengan segelas cappucicno di starbuck. Berebut-rebut, mengecapi burger terbaru, GBC di Mac D. seribu satu macam lagi barangan boikot berada di list barangan tunggu untuk dibeli.Ohh alangkah naif dan dangkalnya diri...

Sahabat, terima kasih atas sumbangan yang dihulurkan. Sumbangan ini akan menjadi saksi di akhirat kelak, akan menjadi nilaian yang bermakna di sisi Allah kelak, syukran 'alaykum.

No comments:

Post a Comment